W każdym projekcie programistycznym pojawiają się pewne fazy. Niezależnie od tego czy projekt jest realizowany zgodnie z metodyką Waterfall, czy w modelu iteracyjnym, zawsze pojawia się planowanie. W metodyce SCRUM, najczęściej planujemy najczęściej raz na dwa tygodnie, to znaczy przed rozpoczęciem każdego sprintu. Bardzo ważna uwaga: Mimo, że w Scrumie z punktu widzenia zespołu deweloperów planowanie obejmuje jedynie najbliższe dwa tygodnie, to warto zauważyć potrzebę planowania projektu w szerszej perspektywie czasowej, dzięki czemu możemy wspólnie z klientem oszacować kiedy projekt zostanie ukończony, a zespół programistów będzie mógł lepiej wywiązać się ze swoich zadań znając kontekst i plany dotyczące projektu.
A więc dzisiaj skupimy się na samym ustaleniu sposobu planowania pracy. W kolejnym wpisie planuję utworzenie kilku najważniejszych historii użytkownika. Wtedy to ustalimy jakie funkcjonalności będzie posiadała aplikacja Perfect Life i kto na stworzeniu danej funkcjonalności korzysta, oraz - co jest niezwykle istotne z perspektywy klienta - jakie będą korzyści biznesowe uzasadniające wprowadzenie danej funkcjonalności. Zestaw historii użytkownika, będzie stanowił trzon naszego Product Backloga. Istnieje pewna metoda budowania Product Backloga, dzięki której zadania są uporządkowane i posortowane pod względem ważności itp. Metoda ta nosi nazwę Story Mapping. Opowiem więcej o tej metodzie w kolejnych wpisach. Oczywiście będziemy z niej korzystać.
Jednak dzisiaj ograniczamy się do naszej definicji historii użytkownika (ang. User Story).
Czym jest historia użytkownika? Wyjaśnijmy to na przykładzie:
Jako klient sklepu internetowego chcę mieć możliwość zalogowania się żeby szybciej robić zakupy bez konieczności podawania swoich danych przy każdym zamówieniu.
Zauważmy że przykładowa historia użytkownika mimo swej prostoty - składa się ona bowiem z tylko jednego zdania -określa następujące elementy:
1. Użytkownik2. Funkcjonalność 3. Korzyść biznesowa
Tyle powinniśmy póki co zapamiętać. Konkretne historie przedstawię już niebawem.
A więc dzisiaj skupimy się na samym ustaleniu sposobu planowania pracy. W kolejnym wpisie planuję utworzenie kilku najważniejszych historii użytkownika. Wtedy to ustalimy jakie funkcjonalności będzie posiadała aplikacja Perfect Life i kto na stworzeniu danej funkcjonalności korzysta, oraz - co jest niezwykle istotne z perspektywy klienta - jakie będą korzyści biznesowe uzasadniające wprowadzenie danej funkcjonalności. Zestaw historii użytkownika, będzie stanowił trzon naszego Product Backloga. Istnieje pewna metoda budowania Product Backloga, dzięki której zadania są uporządkowane i posortowane pod względem ważności itp. Metoda ta nosi nazwę Story Mapping. Opowiem więcej o tej metodzie w kolejnych wpisach. Oczywiście będziemy z niej korzystać.
Jednak dzisiaj ograniczamy się do naszej definicji historii użytkownika (ang. User Story).
Czym jest historia użytkownika? Wyjaśnijmy to na przykładzie:
Jako klient sklepu internetowego chcę mieć możliwość zalogowania się żeby szybciej robić zakupy bez konieczności podawania swoich danych przy każdym zamówieniu.
Zauważmy że przykładowa historia użytkownika mimo swej prostoty - składa się ona bowiem z tylko jednego zdania -określa następujące elementy:
1. Użytkownik
Artur "ekhart" Dębkowski
OdpowiedzUsuńhttp://ekhart.pl
Miałem przyjemność pracować w firmie mocno wspierającej podejście Scrumowe. Z tej metodyki najbardziej do mnie przemówił koncept sortowania backlogu po ważności zadań i robienia w ramach sprintu tylko elementów najważeniejszych dla klienta. A jeśli coś wykraczało poza ramy sprintu - to przekładania to na późniejszy okres.
Zainteresowała mnie informacja na temat Story Mapping o której bedziesz pisał w kolejnych postach, mam głęboką nadzieję że poprzez obserwację rozwijania Twojej aplikacji, będę mógł przy tym nauczyć się ciekawego podejścia "prowadzenia" projektu.
OdpowiedzUsuń